ام دي اف چيست ؟ كاربرد mdf و معايب و مزايا

۲۱ بازديد

ام دي اف چيست ؟ كاربرد mdf و معايب و مزايا

نام ام دي اف را به احتمال زياد همه ما شنيده‌ايم و مي‌دانيم نوعي ورقه ساخته شده از تركيبات چوبي است كه در وسايلي مانند سرويس خواب و كابينت و كمد و… به كار مي‌رود. اما سوال بسياري از افراد اين است كه ام دي اف چيست و چرا به آن mdf گفته مي‌شود؟ در اين مطلب از توكامگ به طور كامل به اين سوالات پاسخ داده و كاربرد ام دي اف و مزايا و معايب آن را به طور كامل شرح خواهيم داد. با ما همراه باشيد.

در اين مقاله سعي خواهيم كرد به موارد زير در مورد ام دي اف به طور كامل پاسخ دهيم:

 

    ام دي اف دقيقا چيست و چه معني دارد؟

    ام دي اف چه كاربردي دارد و بيشتر در چه وسايلي استفاده مي‌شود؟

    مزايا و معايب ام دي اف چيست؟

 

ام دي اف يا همان MDF يك ماده بسيار رايج در صنعت مبلمان، سرويس خواب، كابينت سازي و هر چيز ديگري است كه با چوب سر و كار دارند. بسياري از خريدارن و حتي فروشندگان با اين واژه آشنا هستند، اما به طور دقيق نمي‌دانند كه ام دي اف چيست و چه تركيباتي دارد، از چه چيزي تشكيل شده و چه كاربردهايي دارد؟ و اين كه آيا ام دي اف مفيد است يا مضر و در واقع اينكه ام دي اف چه معايب و مزايايي دارد؟ با خواندن اين مطلب، شما پاسخ همه اين سوالات در مورد ام دي اف را خواهيد فهميد.

ام دي اف چيست؟

 

ابتدا ببينيم ام دي اف مخفف چيست؟ ام دي اف يا MDF مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معني «تخته فيبر با چگالي (دانسيته، تراكم) متوسط» است كه نوعي فرآورده چوبي محسوب مي‌شود و در وسايلي مانند سرويس خواب و كابينت آشپزخانه به كار برده مي‌شود. تخته فيبر، با هر تراكمي، از فيبر چوبي ساخته مي‌شود كه در واقع تركيبي از تكه‌هاي ريز چوب نرم و چوب سخت هستند. اين تركيب با مقداري رزين و موم مخلوط شده و در معرض گرما به هم فشرده مي‌شود (پرس مي‌شوند) تا تخته فيبر بدست آيد. اين تعريف تخته فيبر در عبارت Medium Density Fibreboard يا همان ام دي اف بود. حال منظور از تراكم متوسط يا همان چگالي متوسط در ام دي اف چيست؟ متوسط نسبت به چه چيزي؟

 

براي درك مفهوم و معني چگالي متوسط در ام دي اف، بايستي بگوييم كه تخته فيبر با چگالي پايين، معمولا «خرده چوب (particle board)» ناميده مي‌شود كه ما آن را با نام «نئوپان» مي‌شناسيم. نئوپان يا همان خرده چوب حتي از ذره‌هاي كوچكتري نسبت به ذره‌هاي چوب ام دي اف ساخته مي‌شود و حتي مي‌توان از خاك اره نيز در ساخت و توليد آن بهره برد. همين امر نيز باعث مي‌شود كه نئوپان گران نبوده و البته نسبت به ام دي اف ضعيف‌تر نيز باشد.

 

اما در كنار تخته فيبرهاي با تراكم پايين يا همان نئوپان و تخته فيبر با چگالي متوسط يا همان ام دي اف،‌ نوعي فراورده چوبي به نام «تخته چوب متراكم يا با تراكم بالا (high density fibreboard)» نيز وجود دارد كه از آن با عنوان «اچ دي اف – HDF» يا «تخته سخت – Hardboard » نيز ياد مي‌شود. براي ساخت اچ دي اف، نسبت به ام دي اف و نئوپان ميزان گرما و پرس بيشتري مورد نياز است، اما در عوض معمولا نيازي به مواد چسبي وجود ندارد. اچ دي اف ها معمولا مقاومت بالايي دارند، اما توليد آن‌ها مي‌تواند با قيمت بالا تمام شود.

 

به اين ترتيب مي‌توان گفت كه منظور از چگالي متوسط در mdf چيست و با نگاه كردن به اين اعداد كه بيانگر چگالي سه نوع تخته فيبر اشاره شده در بالا هستند، مي‌توان به طور كامل نسبت آن را درك كرد:

 

چگالي تخته فيبرهاي معمول

 

    تخته فيبر با چگالي كم يا همان نئوپان: 160 تا 450 كيلوگرم در متر مكعب

    تخته فيبر با چگالي متوسط يا همان ام دي اف: 600 تا 800 كيلوگرم در متر مكعب

    تخته فيبر با چگالي بالا: 800 تا 1040 كيلوگرم در متر مكعب

ام دي اف چه كاربردهايي دارد؟

با توجه به اين كه مي‌توان انواع روكش چوبي و غير چوبي با رنگ و طرح‌هاي مختلفي را روي ورقه‌هاي ام دي اف قرار داد، مي‌توان از آن در مواردي مثل كابينت آشپزخانه، انواع ميز نهارخوري، ميز مطالعه، انواع سرويس خواب و وسايل آن مانند تخت، ميز آرايش، كمد، پاتختي و…، كتابخانه، انواع پارتيشن و… استفاده كرد.

 

mdf ام دي اف چيست

معايب و مزاياي ام دي اف

 

استفاده از ورق ام دي اف مزاياي زيايد دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

 

    ام دي اف يك انتخاب اقتصادي و مقرون به صرفه به حساب مي‌آيد؛ چرا كه توليد آن نسبتا ارزان بوده و قيمت آن نسبت به قيمت تمام شده ورقه چوبي پايين است.

    براي توليد ام دي اف از خرده چوب‌هاي بازيافتي استفاده مي‌شود و به همين دليل نيز با استفاده از ام دي اف مي‌توان به حفظ محيط زيست و درخت‌ها كمك كرد.

    با توجه به امكان استفاده از روكش در ام دي اف ها، مي‌توان آن‌ها را در طرح و رنگ‌هاي مختلفي توليد كرد و به عبارتي تنوع رنگ و طرح در ام دي اف ها بالا مي‌باشد.

    سطح ام دي اف صاف بوده و همين  امر نيز باعث مي‌شود كه چسباندن مواد ديگر روي آن كاري راحت باشد.

    مواد شيميايي استفاده شده در ام دي اف باعث مصونيت آن در برابر آسيب آفاتي مانند موريانه مي‌شوند.

    ام دي اف با قرار گرفتن در برابر گرما سرما تغيير شكل نداده و منبسط يا منقبض نمي‌شود.

    شكل دادن به ورقه ام دي اف آسان‌تر از شكل به دادن به ورقه‌هاي چوبي است و همين امر نيز يكي ديگر از علت‌هاي تنوع شكل و طرح ام دي اف است.

    يكي ديگر از مزاياي ام دي اف اين است كه انواع روكش به راحتي بر روي ورقه‌هاي ام دي اف متصل مي‌شوند و همين امر نيز باعث مي‌شود كه بتوان آن را به شكل چوب طبيعي درآورد. (با روكش چوبي)

اما ام دي اف ها معايبي نيز دارند كه در اين مقاله به آن‌ها نيز اشاره‌اي مي‌كنيم:

 

    هنگام توليد و ساخت ام دي اف، به خاطر استفاده از مواد شيميايي خاص موجود در چسب آن، گازي به نام فرمالدئيد توليد مي‌شود كه گفته مي‌شود براي سلامتي انسان مضر است. اگر چه پس از اتمام فرايند توليد ام دي اف، اين گاز معمولا از بين مي‌رود و از طرفي نيز استفاده از روكش‌ها بر روي ورقه‌هاي ام دي اف نيز به طور كامل هر گونه ريسك و خطري را براي سلامتي انسان از بين مي‌برد.

    ام دي اف به خودي خود از مقاومت نسبتا بالايي برخوردار است، اما اگر به هر دليلي دچار شكستگي يا ترك خوردگي شود، دوباره چسباندن آن نسبت به چوب سخت‌تر خواهد بود.

    مواد شيميايي كه در توليد ام دي اف استفاده مي‌شوند، در صورت داشتن هر گونه خطري براي سلامتي انسان، ميزان آن براي كودكان بيشتر است.

    اگر ام دي اف در معرض آب قرار بگيرد، به احتمال زياد متورم شده و باد كند. (البته بسياري از روكش‌هاي ام دي اف اين مشكل را با ضد آب بودن حل كرده‌اند.) تعمير كابينت ام دي اف كار كابينت ساز   كابينت كار

    سطح ام دي اف شايد به خودي خود كاملا صيقلي نباشد، اما به هر حال با روكشي كه بر روي آن كشيده مي‌شود اين مشكل به طور كامل رفع مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.